Alla inlägg under juni 2014

Av Niklas Flyghed - 18 juni 2014 21:44

”Man får inte klaga på invandrare!”

”Man får inte klaga på islam!”

”Man får inte klaga på vänstern!”

”Man får inte klaga på någonting nuförtiden utan att bli klassad som rasist!”


Jag kan hålla med om att ordet rasism kastas runt lite för ofta nuförtiden. Jag skulle till exempel inte riktigt klassa Sverigedemokraterna som ett ”rasistiskt parti”. Jag kan definitivt säga att många av dess medlemmar har påvisat rasistiska drag (och en hög skulle man nog kunna klassa som rasister) men att säga att hela partiet är rasistiskt känns kanske att ta i.

 Missförstå mig rätt, jag ställer mig absolut inte bakom SD i vad de någonsin har gjort eller sagt och jag tycker i grund och botten att partiets medlemmar består av idioter. De som röstar på partiet har i sin tur också visat sig vara idioter då de går på den sortens smörja som SD sprider. Sen att de som faktiskt röstar på SD oftast bara verkar bry sig om en eller ett par punkter i deras valfrågor, och skiter sen i resten av det partiet kommer med är återigen en form av idioti.

Men missförstå mig rätt igen, oavsett om du är familj, vän eller inte ens känner mig så stödjer jag ditt fria val (som är ganska unikt i den här delen av världen). Det spelar ingen roll vilken nivå av idioti folk kommer uppnå, jag stödjer deras rätt att både tycka, tänka och uttrycka sina åsikter. På samma sätt så förväntar jag mig att folk stödjer min rätt till åsikter. Det är väl lite det som varit problemet den senaste tiden med allt tjat om vänsterextremister och högerextremister, ingen av dem verkar vilja acceptera att den andra sidan har rätt till en åsikt.


”Men hatbrott är straffbart i Sverige och jag tänker inte stå för någons rätt till att tycka att andra människor inte är lika mycket värda!”


Javisst! Och det är din åsikt och moraliska kompass som pekar åt det hållet, och du har rätt till att tycka så. Jag stödjer fortfarande din rätt till att tycka så. På samma sätt som att jag kommer fortsätta stödja rätten till att folk inte alls tycker att ”Muslimer ska brinna i helvetet!” är främlingsfientligt. Samtidigt verkar det som att det är många vänsterextremister som anser att folk som röstar på SD är mindre värda så logiken går inte riktigt ihop.
 Det är varje persons rättighet att uttrycka sig precis som han/hon vill. Självklart är det straffbart om du säger något som klassas som främlingsfientligt, och då får du ta det. Men du har fortfarande rätten att säga det du sa. Du har fortfarande rätten till att både tycka, tänka och uttrycka det.

Så ena sidan tycker att invandrare är dumma och andra sidan tycker att ena sidan är dumma för att de tycker att invandrare är dumma, vilket gör att ena sidan tycker att andra sidan är dumma och så vidare. Det blir en ond cirkel av det hela. Allt bara går runt så länge ingen vill acceptera att människor tycker olika från vad de själva gör. Jag ställer mig inte bakom någon av dessa sidor jag pratar om, men jag tänker heller inte ställa mig emot någon av dem. Tycker man inte som SD så röstar man inte på SD, sen kan man förbanna alla som röstar på SD via sociala medier hur mycket man vill och det är ens rättighet (oavsett om just jag tycker det är fel).

”Men polisen gör ju inget och rasismen kommer in i barnen genom skolorna i valtider och det tänker jag inte stå för!”

Polisen verkar ha samma åsikt som mig i det här. Ställ dig inte mot någon, men ställ dig inte heller bakom någon. Jag personligen kan tycka att SD bäddar in sin främlingsfientliga propaganda så bra i ”fina” ord att det inte finns något att anklaga dem för rent juridiskt. Och ibland så är det inte så och då har kanske polisen inte ryckt in. Jag är inte så väl insatt i dessa händelser men jag skulle inte riktigt säga att det hjälper någon (inte minst invandrare) att skapa någon slags spontan-milis och agera våldsamt ”mot rasismen”. Våld löser inga problem, såvida du inte tar till rikligt med våld, och om du gör det finns det fortfarande konsekvenser att se till i framtiden.

 Angående skolorna så tycker jag inte att politik hör till skolan alls utanför socialkunskapslektioner. Barn och ungdomar bör bilda sig en egen uppfattning om hur de vill att världen ska se ut och sen rösta utefter det. De ska inte behöva bli matade falska löften och information om en bättre värld av en rad olika färgade symboler och representanter med falska leenden. Kortfattat så är det samma syn jag har på religion och skola. Sen finns debatten om att skolavslutningar inte bör hållas i kyrkor, men det är en helt annan fråga och kanske något jag kommer skriva om i framtiden.

Inför förra riksdagsvalet så kommer jag ihåg att det var mycket spridning av ett visst inlägg på framförallt Facebook. Något i stil med:
”Om du röstar på SD så kan du ta bort mig från din vänlista. Jag vill inte vara vän med rasister.”

Liknande inlägg har inte spridits lika mycket nu men det kommer nog trappa upp igen ju närmre nästa val vi kommer, särskilt med tanke på Sverigedemokraternas ökade popularitet. I vilket fall så anser jag inlägget aningen förvirrande, då det verkar som att man inte tycker om folk som inte behandlar alla lika pågrund utav till exempel religion. Men man är själv villig att behandla andra olika beroende på politisk ställning? Det känns lite hycklare över det hela bara. Jag själv skiter fullständigt i om ens en väldigt gammal vän eller en familjemedlem röstar på till exempel SD. Det enda det säger mig om en person är att han/hon kanske är lite mer lättövertalad och idiotisk än vad jag tidigare trott, men de flesta personer är det. Ska jag utgå från att alla personer är lika kritiska och genomtänkande som jag själv så kommer jag bli överrumplad av missnöje rätt snart.

 Sen att folk i regel väljer att behandla andra olika beroende på kön/ras/politik/religion är inget jag orkar bry mig om, det är bara ytterligare en form av idioti. Jag kanske rynkar lite på ögonbrynen åt de som behandlar andra olika beroende på något som faktiskt är medfött (typ ras/hudfärg/kön) då dessa exempel inte är något man valt själv. Sen kan det alltid debbatteras kring om religion och politik ingår i den kategorin då folk som är uppväxta på ett visst sätt oftast inte ändrar sina åsikter. Särskilt inte på grund utav att någon på internet försöker mata dig bevis på att du är en idiot.

 I grunden är det hela väldigt enkelt, för att undvika att bli rankad på samma nivå som någon du tycker illa om, så bör du inte agera på samma sätt eller värre. Visa för denne och resten av världen att du står över honom/henne genom att agera på ett sätt som inger respekt och kanske någon gång får någon att stanna till och tänka på vad de egentligen håller på med.

 Jag har haft väldig tur med vilka jag umgåtts med och av alla i min bekantskapskrets som slutligen lagts till på Facebook har jag (vad jag vet) inte en enda person som skulle kunna klassas som varken rasist, främlingsfientlig eller högerextrem. Men även om jag haft det hade jag inte brytt mig, alternativt tagit bort personen själv om jag såg ett inlägg som jag inte ville bli förknippad med. Istället för att be alla som har en världssyn långt ifrån min att ta bort mig, för det om något är idiotiskt och trångsynt.

 Jag vill väl mest komma fram till att det inte alltid är berättigat att skrika och slåss för att få sin vilja fram och det är inte alltid berättigat att kalla någon rasist. Det är däremot väldigt ofta berättigat att kalla någon för idiot. Och även om antalet högerextrema personer i min vänlista på Facebook är få, så finns där definitivt många idioter.

Ovido - Quiz & Flashcards